Young Reds 2025-2026 [Tweede Amateur B]

Voor- en nabeschouwingen over de wedstrijden

Moderator: Moderator Team

richard
Eerste Elftal
Eerste Elftal

Re: Young Reds 2025-2026 [Tweede Amateur B]

Bericht door richard »

mista_V schreef:
20 apr 2026 17:38
Bom onder titelstrijd in tweede afdeling: waarom het verschil tussen ‘de eerste ploeg’ en ‘een eerste ploeg’ KSK Heist titel kan opleveren voor groene tafel
Bom onder de titelstrijd in tweede afdeling VV B. Vlak voor de slotspeeldag heeft leider KSK Heist klacht ingediend bij het Disciplinair Comité na het 5-0-verlies op 11 april bij de Young Reds. De vraag: mocht Rein Van Helden toen meespelen met de beloften van Antwerp? Als Heist gelijk zou krijgen, is het voor 99 procent zeker kampioen. De uitspraak zou deze week nog volgen.
17:13
Op 11 april verloor KSK Heist met zware 5-0-cijfers op het veld van de Antwerpse Young Reds. Daardoor kwam SK Londerzeel bovenaan het klassement opnieuw naast de Heistenaren postvatten. Ook vandaag, vlak voor de slotspeeldag, staan beide ploegen nog altijd samen op kop, met evenveel overwinningen. Heist staat wel eerste, dankzij een veel beter doelsaldo.

Meer dan tweederde gespeeld
Alleen: na die match heeft Heist een klacht neergelegd bij het Disciplinair Comité. Het vindt dat Young Reds met Rein Van Helden een niet-reglementaire speler heeft opgesteld. Heist beroept zich daarvoor op het bondsreglement dat stelt dat een speler niet in aanmerking komt “als hij in het lopende seizoen meer dan twee derde van de wedstrijden voor de eerste ploeg van de club in profvoetbal 1A of 1B heeft gespeeld.’ Van Helden stond dit seizoen in 22 van de 30 competitiewedstrijden aan de aftrap. Dat is dus 73 procent, en dus meer dan twee derde.

Lidwoordendiscussie
Alleen: die eerste 21 partijen speelde Van Helden bij STVV, waarna hij in de winterstop naar de Bosuil kwam en bij de Great Old nog slechts één keertje in de basisploeg stond, om vervolgens geblesseerd uit te vallen. Zo lijkt Antwerp in zijn recht te zijn. ‘De eerste ploeg’ lijkt volgens het Nederlandstalige reglement op Antwerp en alleen op Antwerp te slaan. Case closed? Toch niet: België zou België niet zijn als er ook een communautair aspect aan vasthing. Als we het Franstalige bondsreglement erbij pakken, zoals Heist argumenteert, lezen we namelijk een kleine nuance. Daar wordt er gesproken over ‘een eerste ploeg’ (un club en division 1A ou 1B) in plaats van ‘de eerste ploeg’. U begrijpt het al: dan zouden de matchen bij STVV wel meetellen en zou Heist wel in zijn recht zijn.

“Volgens ons lijkt de Franstalige interpretatie van het reglement in dit geval de meest voor de hand liggende interpretatie”, klinkt het bij Heist. “Het zou toch onlogisch zijn dat een speler die zo lang actief was op het allerhoogste niveau in België plots in de laatste rechte lijn van de competitie minuten mag maken in de amateurreeksen? Of hij dan bij Antwerp of STVV heeft gespeeld, zou niet mogen uitmaken.” Bij Antwerp wachten ze het verdict rustig af. “Volgens ons is alles verlopen volgens de letter van de wet”, klinkt het bij woordvoerder Erwin Van den Sande.

Wat met blessures?
Om het helemaal af te maken: er is nog een artikel in het bondsreglement dat ook weleens zou kunnen meespelen. Zo zegt artikel B4.122 dat spelers die zes wedstrijden misten met het A-elftal door blessure maximaal twee wedstrijden mogen meespelen met het B-elftal. Op 25 januari blesseerde Van Helden zich in de partij tegen Charleroi aan de hamstring en daarna kwam hij niet meer in actie tot de partij met de Young Reds tegen Heist. Daar zaten acht competitiewedstrijden tussen. “Het is nu aan het Disciplinair Comité om te beslissen welke regel voorrang krijgt”, klinkt het in het kamp van Heist. “Desalniettemin moeten we komend weekend gewoon winnen om zeker te zijn van de titel. Los van de uitspraak in deze zaak.”

Rein Van Helden raakte in de partij tegen Charleroi geblesseerd aan de hamstring.
Rein Van Helden raakte in de partij tegen Charleroi geblesseerd aan de hamstring. © Tom Goyvaerts
De zaak komt maandagavond voor het Disciplinair Comité. Later deze week wordt een uitspraak verwacht.
Aangezien we in de Vlaamse afdeling speelden en niet in de Waalse denk ik dat ze de reglementen gesteld
In het
Nederlands moeten opvolgen en niet de Franse. Logisch toch. Alleen we zitten in België ….. dus ben benieuwd. Zelfde reglement alleen verkeerd vertaald. Ook niet de schuld van de club.

millwall1
Reserve speler
Reserve speler

Bericht door millwall1 »

Had Antwerp ook geen klacht tegen de beloften van STVV ingediend omdat er een speler van STVV ook in het eerste elftal van Westerlo had meegedaan? Die klacht is verworpen maar ik kan dat niet meer terugvinden.

Edit: was Pupe die bij Dender had meegespeeld en nog niet met het eerste van stvv.
    Royal Antwerp Football Club is de enige echte ploeg van 't stad!

De Frol
    Eerste Elftal
    Eerste Elftal

Bericht door De Frol »

Dat er discussie is over spelen bij STVV en spelen bij Antwerp begrijp ik nog.
    Maar dat ze nu zeggen “Het is nu aan het Disciplinair Comité om te beslissen welke regel voorrang krijgt” (aantal wedstrijden voor eerste ploeg of na blessure) begrijp ik niet.
    Dat zijn toch gewoon twee regels die naast elkaar bestaan. Kom je voor één van de twee in aanmerking, dan mag je spelen.

De regel die stelt dat je na het missen van zes wedstrijden er twee bij de belofte mag spelen kan toch niet afhankelijk worden gemaakt van de eerste regel (2/3 gespeeld)? Dan zou de regel over blessure volledig overbodig zijn.

buitenbeentje
    Top voetballer
    Top voetballer

Bericht door buitenbeentje »

De Frol schreef:
    21 apr 2026 11:02
    Dat er discussie is over spelen bij STVV en spelen bij Antwerp begrijp ik nog.
    Maar dat ze nu zeggen “Het is nu aan het Disciplinair Comité om te beslissen welke regel voorrang krijgt” (aantal wedstrijden voor eerste ploeg of na blessure) begrijp ik niet.
    Dat zijn toch gewoon twee regels die naast elkaar bestaan. Kom je voor één van de twee in aanmerking, dan mag je spelen.

De regel die stelt dat je na het missen van zes wedstrijden er twee bij de belofte mag spelen kan toch niet afhankelijk worden gemaakt van de eerste regel (2/3 gespeeld)? Dan zou de regel over blessure volledig overbodig zijn.
    Ik had ook zo'n gedachte, maar kreeg het niet zo duidelijk verwoord.

ADynamite2014
    Preminiem
    Preminiem
    Slagzin: -AD14-

Bericht door ADynamite2014 »

Klacht van Heist ondertussen afgewezen.

KennyV
    Reserve speler
    Reserve speler

Bericht door KennyV »

De Frol schreef:Dat er discussie is over spelen bij STVV en spelen bij Antwerp begrijp ik nog.

Ik dacht het ook al maar was aan mijn eigen kwaliteiten om zo'n teksten te interpreteren beginnen twijfelen.

stille wille
    Top voetballer
    Top voetballer
    Slagzin: Wij zijn niet Bayern van België . Wij zijn den Antwerp van België !!!

Bericht door stille wille »

ADynamite2014 schreef:
    21 apr 2026 15:25
    Met andere woorden , die "bom onder de competitie van 2e klasse B" is slechts een klein would-be bengaaltje .

janssens
    Top voetballer
    Top voetballer
    Slagzin: Is it just me, or is it getting crazier out there?

Bericht door janssens »

ADynamite2014 schreef:
    21 apr 2026 15:25
    Van die zinsbegoocheling is alleen een advocaat beter geworden.
    I'll have a cup of tea
    And tell you of my
    Dreamin'

Olivier
    Site Admin
    Site Admin

Bericht door Olivier »

Weet er iemand hoe die eindronde werkt, want ik kan er weinig over vinden.

Albata&Russata
    Reserve speler
    Reserve speler
    Slagzin: R.A.F.C.

Bericht door Albata&Russata »

Olivier schreef:
    21 apr 2026 22:52
    Weet er iemand hoe die eindronde werkt, want ik kan er weinig over vinden.
    Volgens de Nederlandstalige regels (ik spreek niet zo goed Frans als die van Heist):
    Er volgt na de reguliere competitie ook een "Eindronde stijgen 2e afdeling VV", met acht deelnemers en twee (mogelijk drie) speeldagen en rechtstreekse uitschakeling.
    - De deelnemers aan die eindronde zijn de twee tweedes en de zes periodewinnaars van elke reeks.
    - De winnaar van deze eindronde stijgt naar "1e afdeling Voetbal Vlaanderen".

Onderaan zie je hoe het vorig jaar ging
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_af ... n%20(ACFF).
    3 wedstrijden: 8-4-2 => 1 promovendus

Maar als niet iedereen een licentie haalt kan je doornloting ineens bij die laatste 4 zitten.

Het lijkt me 1 wedstrijd met loting wie thuis speelt.

Laat ons dus hopen op een loting thuis. Daar zal ik nog wel voor af!

Mogelijke tegenstanders:
    Londerzeel (of Heist)
    Eendracht Termien (geen licentie)
    Rupel Boom
    Diksmuide
    Lebbeke (geen licentie)
    Wetteren (geen licentie)
    Oostkamp (geen licentie ) (of misschien Torhout)

Dus ben benieuwd. Een artikel van even terug schreef
    "Mandel United lijkt op weg naar de titel in tweede afdeling. Verder ziet het ernaar uit dat KV Diksmuide Oostende, RC Harelbeke en de twee U23-teams Jong Essevee en Jong KV Mechelen de eindronde zullen spelen. Het zijn de enige vier ploegen die een licentie aanvroegen." Essevee heeft nog wel een kleine kans op degradatie play-off. :P
    h3x4: Volgens mij is RAFC gewoon een ongeleid projectiel...

Olivier
    Site Admin
    Site Admin

Bericht door Olivier »

Merci voor de info en het opzoekwerk

De Frol
    Eerste Elftal
    Eerste Elftal

Bericht door De Frol »

Blijkbaar twee punten bijgekregen na een (terechte) klacht tegen STVV Youth.

https://www.gva.be/sport/sportregio/plo ... 62154.html

Eéntje
    Junior
    Junior

Bericht door Eéntje »

De Frol schreef:
    24 apr 2026 17:58

Gelijkaardige klacht als Heist tegen ons, denk ik, alleen de onze was beter onderbouwd en m.i. terecht, met dit als uitkomst.
    Nergens zou een rebel de held van de fan kunnen zijn. Tenzij op Antwerp.

stille wille
    Top voetballer
    Top voetballer

Eéntje schreef:
    24 apr 2026 18:42
    De Frol schreef:
    24 apr 2026 17:58

Gelijkaardige klacht als Heist tegen ons, denk ik, alleen de onze was beter onderbouwd en m.i. terecht, met dit als uitkomst.
    Zondag winnen is 3e periodekampioen ? Goede reden om nog eens naar daar te wandelen .

Slembro
    Kadet
    Kadet

Bericht door Slembro »

Zondag winnen, Heist en Londerzeel verliezen = kampioen 😳. Stel je voor. Dat zou pas een zot einde zijn.

stepel
    Junior
    Junior

Bericht door stepel »

Slembro schreef:
    24 apr 2026 22:57
    Zondag winnen, Heist en Londerzeel verliezen = kampioen 😳. Stel je voor. Dat zou pas een zot einde zijn.
    Heist en Londerzeel mogen dan zelfs gelijkspelen want dan hebben wij meer gewonnen matchen

stille wille
    Top voetballer
    Top voetballer

stepel schreef:
    25 apr 2026 00:28
    Slembro schreef:
    Heist en Londerzeel mogen dan zelfs gelijkspelen want dan hebben wij meer gewonnen matchen
    Hun tegenstanders zijn niet bepaald in de winning mood . Nijlen , thuis tegen Londerzeel , haalde met het verlies tegen ons slechts 4 op 21 . Bocholter , naar Heist , doet het nog slechter met 7 op 33 . We kunnen slechts hopen dat Heist en Londerzeel hun tegenstanders onderschatten . Maar we mogen ons niet door hetzelfde laten misleiden tegen Capellen .

Slembro
    Kadet
    Kadet

Bericht door Slembro »

stepel schreef:
    25 apr 2026 00:28
    Slembro schreef:
    zij mogen idd gelijk spelen. Dan komen we alle 3 met gelijke punten op 1 maar hebben wij 1 match meer gewonnen. Het ligt echt allemaal dicht bij elkaar.

stille wille
    Top voetballer
    Top voetballer

Eigenlijk nu al chapeau voor de prestatie van de Young Reds . Gisteren met Tuypens weeral een zoveelste youngster die doorgeschoven is naar de fanions , en toch blijven ze in de running voor promotie !

Oneliner
    Reserve speler
    Reserve speler

Bericht door Oneliner »

stille wille schreef:
    26 apr 2026 07:48
    Eigenlijk nu al chapeau voor de prestatie van de Young Reds . Gisteren met Tuypens weeral een zoveelste youngster die doorgeschoven is naar de fanions , en toch blijven ze in de running voor promotie !
    Met gasten als Schelfout, Van Gelder,... nog in de pipeline. Dat wordt toch een indrukwekkend lijstje dat ervaring heeft opgedaan in de eerste ploeg dit seizoen. Fofana die op enkele wedstrijden tijd zijn stempel enorm lijkt te drukken...

Jammer dat ik moet werken vandaag, ik had ze graag komen aanmoedigen deze namiddag.

Slembro
    Kadet
    Kadet

Bericht door Slembro »

Iemand een idee hoe live scores van de matchen van Heist en Londerzeel te krijgen?

Thanks

millwall1
    Reserve speler
    Reserve speler

Bericht door millwall1 »

Slembro schreef:
    26 apr 2026 13:07
    Iemand een idee hoe live scores van de matchen van Heist en Londerzeel te krijgen?

Thanks
    Van Heist kan je op hunne facebook volgen. Londerzeel weet ik niet.
    Royal Antwerp Football Club is de enige echte ploeg van 't stad!

Negan
    Junior
    Junior
    Slagzin: COYR

Bericht door Negan »

Instagram doen veel clubs ook. Londerzeel vandaag al actief met 2 story’s

Slembro
    Kadet
    Kadet

Bericht door Slembro »

Insta, dat ik daar niet aan dacht. Oude mens dat ik ben. Ik ga de zoon opdragen ze te volgen :D Merci voor de tip!

Negan
    Junior
    Junior
    Slagzin: COYR

Young Reds 2025-2026 [Tweede Amateur B]

Bericht door Negan »

Ik ben ook al 37 ;) ik volg vaak die amateurclubs via insta. RAFC doet dat maar pover met de jeugd op Instagram. Daar zitten nog groeikansen.

Plaats reactie